مرکز تماس : 02166494875

02177415188

fa

سانترال پاناسونیک
سانترال پاناسونیک
آموزش راه اندازی تلفن آنالوگ بر روی سانترال های پاناسونیک
5:09 ب.ظ
سانترال پاناسونیک

فهرست مطالب

راه اندازی تلفن آنالوگ به عنوان خطوط داخلی

انواع سر سوکت: به طور کلی دو نوع سر سوکت RJ9 و RJ11 وجود دارد.

سرسوکت RJ11 همان سر سوکت تلفن است که به سیم های تخت پاناسونیک نیز معروف است و چهار رشته سیم دارد که به صورت مشکی، قرمز، سبز و زرد است. برای اتصال تلفن به پریز از این سرسوکت در دوطرف سیم تخت استفاد می شود.

سرسوکت RJ9 برای سیم فنری گوشی تلفن تا خود تلفن استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که تفاوت این دو سرسوکت تنها در سایز بدنه آنها است و در نوع قرار گیری پین ها کاملا یکسان هستند و ترتیب سیم ها نیز کاملا مشابه است.

سیم ها: چهار عدد پین که در سرسوکت RJ11 وجود دارد دقیقا با چهار رشته سیم ارتباط پیدا می کنند. وقتی که سیم تخت پاناسونیک را  داخل سرسوکت قرار می دهید و با آچار سر سوکت آن را می فشارید؛ پین ها وارد سیم ها می شوند وسیم ها به پین ها متصل می شوند.
برای راه اندازی تلفن آنالوگ فقط به دو رشته سیم وسطی یعنی قرمز و سبز نیاز دارید و باید بوق را روی آن ها ارسال کنید. درواقع اگر این سیم ها بوق داشته باشند و به سرسوکت تلفن متصل باشند؛ آن تلفن روشن خواهد شد.
این نکته را به یاد داشته باشید که هنگام اتصال سیم به سرسوکت اگر جای سیم سبز و قرمز (زوج سیم وسطی) جابه جا شدند یا جای سیم های زرد و مشکی جابه جا بشود؛ هیچ مشکلی به وجود نمی آید، فقط باید دقت کنید که قرمز و سبز زوج سیم وسطی باشند.
پریز: فرض کنید تلفن با یک سیم تخت و با استفاده از سر سوکت به پریز متصل شده است. اکنون باید بدانید که چگونه بوق را از پریز به سیم ها انتقال دهید.

برای راه اندازی تلفن آنالوگ در پریز های ترانکی با شماره سروکار دارید. یعنی سیم ها به  صورت  1مشکی، ۲قرمز، ۳سبز و ۴زرد هستند.

اگر می خواهید بوق را از پریز ترانکی به سرسوکت RJ11 انتقال دهید، کافی است که بوق را روی شماره ۳ و۲ منتقل کنید. سیم را وارد قسمت ۲ و ۳ کنید و بچرخانید تا سیم به پینی که داخل پریز وجود دارد متصل شود.

اگر می خواهید بوق را از طریق پریز روی کار به سرسوکت RJ11 انتقال دهید؛ رنگ بندی های آن مشخص است. در واقع ۲ و۳ همان قرمز و سبز هستند و باید بوق را بر روی آن منتقل کنید.

برای راه اندازی یک تلفن آنالوگ از یک سیم تخت پاناسونیک استاندارد استفاده می شود که دو طرف آن سرسوکت RJ11 است و در هنگام اتصال سیم ها باید توجه کرد که روی پریز حتما بوق را روی زوج سیم وسطی ارسال کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که بعضی از سیم های تخت پاناسونیک فقط یک زوج سیم دارند؛ یعنی همان سیم های قرمز و سبز را دارند و از این نوع سیم ها نیز می توان برای راه اندازی تلفن آنالوگ استفاده کرد.


نوع ارتباط از مرکز تلفن تا داخلی ها :


برای درک بهتر نوع انتقال بوق از مرکز تلفن تا پریز، یک مرکز تلفن را فرض کنید که یک کارت داخلی برای راه اندازی تلفن آنالوگ دارد. به عنوان مثال یک دستگاه TDA  که یک کارت SLC را بر روی خود دارد. این کارت SLC  یک کابل جک دارد که وارد یک ترمینال یا MDF شده است و اc آنجا یک کابل به اتاقی کشیده شده و به پریز ارتباط داده شده است. ترمینال کروز چیست؟ / کاربرد ترمینال کروز در شبکه

اکنون شما می خواهید یک زوج سیم  را وصل کنید به پریز اتاق که در نهایت به تلفن آنالوگ متصل می شود. به عنوان مثال باید یک زوج سیم آبی و سفید که روی آن بوق ارسال کردید را به سیم های قرمز و سبز متصل کنید. اگر سیم ها جابه جا متصل شدند؛ هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با خدمات سانترال
اسکرول به بالا